Burgerjournalistiek of: hoe nep je een krant

Een relletje, hedenochtend. Journalist Luuk Koelman heeft het AD voor de gek gehouden. De krant zocht voor het WK-Voetbal burgerjournalisten in de 32 deelnemende landen en dat leek Luuk wel wat. Hij verzon een leuke naam, photoshopte zichzelf naast een Japanse bruid en ging aan de slag. Onder het motto: ‘Burgerjournalistiek is: gewoon lekker schrijven wat je wilt, want wie doet je wat?’.

En dus verzon Luuk, als John, een aantal prachtige verhalen met de Japanse bondscoach Okada in de hoofdrol. Die zou uitermate beledigd zijn geweest toen onze bondscoach Van Marwijk hem enige weken geleden niet herkende en zou nu wraak zweren. Sterker nog, volgens John, alias Luuk, heeft de broer van Okada Van Marwijk een ‘minderwaardig mens’ genoemd. En oh jongens! Daar was ook een geluidsfragment van!

Daar had de NOS wel oren naar en toen viel John/Luuk, door de mand. Nadat hij maar liefst drie nepverhalen op de AD-site had weten te krijgen, waarop diverse mensen hadden gereageerd dat die verhalen niet klopten. Maar het AD deed niks, zo meldt Luuk trots op zijn website. Zo zie je maar weer, journalisten zijn allemaal op scoops beluste sufferds, ze checken hun feiten niet en burgerjournalistiek deugt niet, want iedereen kan zomaar wat verzinnen. En dat heeft Luuk nu bewezen.


Op Twitter is iedereen razend enthousiast. Het ene na het andere compliment aan Luuk stroomt binnen. Maar waarom, vraag ik me af? Wat wil Luuk laten zien? Dat het AD niet deugt? Dat journalisten hun werk niet goed doen? Dat burgerjournalistiek niet werkt? Allemaal interessante stellingen, die ik ook graag nader bestudeerd zien, maar schrijf dan gewoon een fatsoenlijk opiniestuk. 

Wat is het nut van nepberichten opsturen naar een krant als je heus zelf ook weet dat de redactie daar echt geen tijd heeft om alle stompzinnige verhaaltjes van over de hele wereld van idioten die niet kunnen schrijven allemaal tot in detail na te checken? Dat gebeurt niet en dat weet iedereen. En dat is abject, om met meneer Moszkowicz te spreken, maar ik denk echter dat de meeste mensen gewoon opschrijven wat er bij hen op de hoek van de straat gebeurt qua WK-gebeuren. Het zijn alleen weer die eigenwijze journalisten die weleens even willen laten zien wat er allemaal niet deugt in medialand. 

Ik word echt een beetje moe van de hausse van 1-aprilgrappen, nepnieuws en journalisten die willen bewijzen dat oude media hun werk niet meer goed doen onder invloed van de nieuwe, zoals Philip Stekelenburg onlangs nog deed op Villamedia.nl. Dat weten we nu zo langzamerhand wel. Maar wat is nou daadwerkelijk het maatschappelijk belang van het in de wereld brengen van nepnieuws? Je vervuilt hiermee de nieuwsstroom, die voor zoveel mensen al zo moeilijk te volgen is. Bovendien gaan mensen denken dat het normaal is, om nieuws te verzinnen. En dan zijn we nog verder van huis. 

Ik snap Luuks drang om dingen aan de kaak te stellen heus wel, maar nogmaals, schrijf een opniniestuk. Gewoon, als jezelf. Dan hoeft die arme jongen wiens foto hij heeft gebruikt in het AD zich ook niet meer te verstoppen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *