Couchpotato

Ik had gewoon niet zoveel animo voor Oud&Nieuw dit jaar. Het was zelfs zo erg dat ik op woensdag vriend H. belde met de mededeling: zeg maar waar ik morgen om 20 uur moet zijn en wat ik mee moet nemen. In eerste instantie dacht ik dat mijn desinteresse voortkwam uit het feit dat al mijn meest naaste vriendinnen de benen hadden genomen naar een ver buitenlands oord, dus misschien voelde ik me een beetje eenzaam, ofzo. Maar al gauw ontdekte ik iets anders.

Het gonsde niet om mij heen. Niemand had het over dat ene gave feest op die ene gave poepgeheime locatie. Er was geen zenuwachtig getelefoneer en hysterisch gesmeek, er waren geen vragende blikken en eindeloos gemail. De vraag: heb jij al kaartjes? deed er niet meer toe, leek het wel. Mensen maakten zich op voor een avondje bankhangen. Jawel, u hoort het goed: dé Oud&Nieuw-trend voor 2009 was een gezellig feestje thuis. Met zelfgebakken oliebollen, zelfgemaakte quiches, een flesje wijn, lekkere bubbels en een snackje, een fijn muziekje en ach, vooruit, een leuk spelletje.Om twaalf uur buiten een beetje knallen en dan weer gauw naar binnen naar de warme kachel voor een dansje, nog een spelletje en wat luidere muziek.

Heerlijk. Ik lag al om half vier in bed. Omdat ik hoofdpijn had hoor. Maar het kwam stiekem misschien ook wel omdat er toch wel erg weinig actie op zo’n avond was…

Maar er was nog een Oud&Nieuw-trend in 2009. Men bleef dit jaar niet alleen in grote getale thuis, maar toog ook en masse naar een willekeurig plein in een willekeurige Europese hoofdstad om daar naar willekeurig vuurwerk te kijken. Maar hee! Dan zat je wel mooi in het buitenland! Ver weg van alles, weet je wel. Vooral van al die verplichte feestjes waar je 30 euro moet betalen voor een kaartje, en wat krijg je ervoor? Een glaasje champagne. En heel veel meer extra drukte. Ja doei! Ik ga lekker hip naar Lissabon. Of Barcelona. Of nee, ik doe eens gek: ik trek lekker ruig en koud naar Boekarest. Daar doen ze toch wel aan Oud&Nieuw?

Let op mijn woorden: met Oud&Nieuw 2010 is heel jong en ondernemend Nederland leeg.